Всем спасибо за ответы!
И еще один вопрос вдогонку: существует ли способ узнать, какими дисциплинами обладает вампир (кроме как наблюдать за тем, как он их юзает)?
Т. е. может ли один вампир, глядя на другого, с точностью узнать, умеет ли тот читать ауры или, например, менять облик?
В "Blood Magic Secrets of Thaumaturgy" есть вот такой тауматургичиский новодел Путь Лжи (The Faux Path) ,2 и 3 точки :
•• Определение Дисциплин (Disciplinary Identification)
Одним из первейших навыков обманщика является умение понять, когда обманывают его самого. При соответствующем обучении, тауматург может определить, какие именно Дисциплины используются при нем; а при достаточно точном описании, либо взглянув на последствия (например руку гуля, пораженную Изменчивостью) — он может определить даже те Дисциплины, применение которых не видел.
Система: В любой ситуации тауматург может определить, какая именно Дисциплина была использована. Точно определенными могут быть только Дисциплины — силы других сверхъестественных созданий определяются только как «силы принадлежащие кому-то иному». Рассказчик может определить бонус Сородичу, имеющему определенные навыки в Знании Сородичей, Камарильи или Шабаша (когда это уместно). Сородич не имеет достаточно времени, чтобы сконцентрироваться для определения Дициплины, использованной на него во время боя, однако он может запомнить эффект и определить его потом. Вне зависимости от конкретики любого случая, все «тауматургические» эффекты, будь то Низшая Магия, Истинная Вера, Темная Тауматургия и даже использование Пути Лжи другим, на данном уровне определяются как «Тауматургия».
Заметьте, что персонаж не сможет определить Дисциплины, с которыми он не ознакомлен хотя бы в общих понятиях. Например, персонаж вряд ли будет знать о тайных Дисциплинах некоторых малых Линий Крови, в то время как Доминирование ему будет очень даже знакомо. Также, речь не идет о каком-то «каталоге» Дисциплин — информация дается мистическим путем. Камарильский Сородич может никогда не видеть раньше применения Телепатии другим Сородичем, но все же сможет определить её, исходя из знакомства с Прорицанием.
••• Тауматургическая Терминология (Thaumaturgical Nomenclature)
После того, как зерна отделены от плевел, остается определение самой многогранной из Дисциплин — Тауматургии. Сразу же умерю разочарование
некоторых юных тремеров — не существует предела количеству путей, которые может изучить тауматург. Тем не менее некоторые привычные элементы Тауматургии вполне могут быть определены.
Система: Сила, охарактеризованная Определением Дисциплины, как «Тауматургия», в дальнейшем может быть определена, как Путь, ритуал или даже Истинная Магия, если она действительно была применена. В случае действительно сложного, уникального или неизвестного пути, вполне обычным будет результат «неопределяемо». Стоит отметить, что если эффект ошибочно считается Тауматургией (то есть не был определен силой второго уровня) то результат применения этой Дисциплины также будет неверным. Например, Сородича с горящей рукой, и использующий Стойкость, чтобы избежать повреждения, может быть неверно определен, как использующий Приманку Пламени.
Есть вот такая комба для определения физических дисциплин :
Pulse of Undeath
Clan/Road/Sect of Origin
Brujah
Disciplines Required Auspex 1, Potence 3
Description
By focusing her heightened awareness and physical prowess, a Kindred can ―feel‖ for which of the physical gifts of Caine another Kindred may have learned. Potence manifests as a vibration of themuscles, Fortitude generates a cold rigidity in the body and Celerity causes a brief feeling of vertigo.
System
This power enables a character to know which, if any, of the three physical Disciplines (Celerity,Fortitude, Potence) another character possesses and at what level. The player rolls Perception +Empathy (dif 6). Each success indicates that the character learns the nature and level of one of theother character‘s physical Disciplines.In some cases, particularly if the subject has a higher rating in a given Discipline than thecharacter using this power, the results may be imprecise. A character may feel the telltaledizziness that indicates Celerity, but might well be unsure of the subject‘s potential with it.
Xp Cost:
6
Ну или вот такая комба для магических делишек :
Thaumaturgical Sight
Clan/Road/Sect of Origin
Tremere (Mystic Sight: Assamite, Settite)
Disciplines Required
Auspex 2, Thaumaturgy 1
Description
Just as some Kindred can sense the auras that surround the living or undead beings, some acutely sensitiveTremere develop the talen to recognize thaumaturgical patterns. Magical energies cast by others are visible withAura Perception, but with Thaumaturgical Sight, a Tremer can see the unholy vigor of blood magic. With enoughoccult knowledge, the Tremere may be able to decipher the lines of power to figure out exactly what sort of magic she faces.A Tremere using Thaumaturgical Sight sees blood magic‘s power as pulsing, viscous curves of liquid scarlet,which differ from the sparkles that punctuate the aura of a person using a living, dynamic magic. As the magicturns vitae into a fuel for a twisted manifestation of undeath‘s curse, the viewer sees connections betweenthaumaturgical components and the resulting enchantment. A thaumaturge who uses the Lure of Flames, for instance, might appear to have crimson traceries weaving in his hands and coalescing until they burst into flames,while and enchanted knife might seem to have an unwholesome, sanguine glisten to it.Like similar, Auspex Disciplines, Thaumaturgical Sight isn‘t a power that‘s used constantly or casually. Somemagical wards—especially koldunic ones—can threaten a Tremere‘s sanity when they‘re viewed with this sight.Certain places in Eastern Europe, it‘s said, roil with diseased power that burns out all vision from a Tremer whowould look upon their naked states. Wise Tremere confine their Thaumaturgical Sight to places or items wherethey‘re certain of blood influence but need a cleared vision of the specifics.
System
Activating Thaumaturgical Sight is just like the use of Aura Perception. In fact, it augments that power; thosewithout Thaumaturgical Sight will miss the subtle nuances of dead magic, while those who possess this power will find their Aura Perception abilities enhanced by it. However, as with any use of Thaumaturgy, a botch on theactivation roll costs one permanent Willpower.While under the effects of Thaumaturgical Sight, the character may be able to puzzle out other manifestations of blood magic within her line of sight. A Perception + Occult roll (dif
![Крутой 8)](https://forum.wod.su/Smileys/good/cool.gif)
is appropriate to determine the character‘ssuccess in making out the results of some form of blood magic. If it‘s an effect with which the character isfamiliar—such as someone invoking Theft of Vitae, the character knows that power—then one success issufficient to recognize the power. Otherwise, the successes scored determine the gist of the character‘sunderstanding: With one success, she might puzzle out the general idea of an effect, like whether it‘s geared tocombat or divination; with three or more successes, she can probably figure out exactly what it‘s supposed to do.Thaumaturgical sight does notice the patterns of power inherent to enchanted artifacts or wards, so long asthey‘re product‘s of blood magic. A Tremere can therefore spot a ward and determine who it‘s designed to deter,or notice that an object has some sort of blood magic upon it, such as Engaging the Vessel of Transference.Rituals show up to this sight, both during casting and while their effects remain, so a Tremere could tell if someone has invoked a ritual like Deflection of Wooden Doom or Steps of the Terrified.Most importantly, Thaumaturgical Sight allows the user to spot all forms of vampiric blood magic;Thaumaturgy, Seetite or Assamtite magic and koldunic sorcery are all equally visible. Conversely,Thaumaturgical Sight does not recognize ―normal‖ magical effects, like the enchantments that mortal wizardsuse (though Aura Perception still reveals such magic as sparkling, coruscating energy). In any event, AuraPerception is required to learn this power, so the distinction is only parenthetical, if noteworthy.
Xp Cost:
6